search
Logo
Ulkachtem Luchem 5661 PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Thursday, 09 February 2017 16:10
Ulkachtem Luchem 5661
 
 
 
 
Page 191-2.
A word on לכם- the התחלה וסיום.
With the new understanding of שטח and מרחב העצמי an entirely new understanding of the פסוק and מאמר חז"ל on גדול הוי' ומהולל מאד בעיר אלוקינו and the חז"ל  explain אמתי הוא גדול כשהוא בעיר אלוקינו.
The idea that גדול הוי' is limited, connected to the קו.
The idea of בעיר אלוקינו here refers to מרחב העצמי and the idea of  ולגדולתו אין חקר since עצמות is revealed in מלוכת.
 
Page 192-3.
ספר סופר סיפור.
The final product, the ספר which is called here סיפור or מספר is completely limited.
The  סופר as he is by himself is altogether without form or limit.
The סיפור  which is called here the ספר is in between, having the begginings of limitations.
 
Page 193-4.
Nimashal of סופר ספר סיפור
The various ways of understanding which levels are (still) part of ספר and what is above that: סופר.
 
Page 194-5.
The three levels of understanding ספר וסופר:
1) ספר is Kav סופר is  לפני הצמצום כולל ההשערה והרצון.
2) ספר is השערה קוה"צ and סופר is רצון.
3) ספר includes השערה ועלות הרצון קוה"צ and סופר is רצון הצוחלט.
On all levels the סופר is a מקור and is never עצמות.
 
Page 194-5.
Inside.
Explaining how only something that is נמשך namely אור can be מקור, but not עצמות who is called בלי גבול האמיתי.
 
Page 194; 195.
גדול אדונינו ורב כל לתבונתו אין מספר.
אדונינו is מלכות and in מלכות there is a manifestation of ורב כח ולתבונתו אין מספר actual infinity [infinite finites which can only be explained by נמנע הנמנעות].
It is like the idea of והי' מספר בני ישראל אשר לא יספר...
It will be fully realized and revealed when Moshiach comes only.
 
Page 195
We now return to the issue of ב"ן having superior ביטול to מ"ה.
But to explain this this we must revisit יש מאין one more time.
 
 יש מאין א
Page 195-6.
Yesh MeAyin is about חידוש newness, it is not from nothing, it is from something; but it is quantum separated, like ריחוק גשמי מרוחני, שאין לך יש מאין גדול מזה.
 
יש מאין ב
Page 196-7.
1) why must יש מאין be renewed every instant.
Two types of יש מאין: One- from close: אור ממאור, Two- from far, this latter type must be renewed always.
2)  The truth of the יש is therefore really, the כח אלוקי and not the external form.
 
PDF 
[Class 197]
Four Bittuls (1).
This class discusses the two basic levels of ביטול היש and ביטול במציאות.
The basic difference between the two is that ביטול היש is from below- one "Bittuls" himself, like בטל רצונך מפני רצונו.
ביטול במציאות on the other hand cannot be achieved from below; it only happens if inspired from on high.
 These two are like עהרה and קדושה.
 
[Page 197] 
Four Bittuls (2). 
 The first ביטול במציאות is אצילות אורות וכלים that are both nothing more than דביקות in אלקות.
However they are a מציאות גילוי אור/ הארת מהות אלקות and in that aspect they are a מציאות; which sets up the second ביטול that takes the מציאות away and leaves over only the העלם ומהות.
this is the ביטול אין זולתך which will be discussed in the next class.
 
[Page 197].
Four Bittuls (3).
This class continues on to the ביטול במציאות דאין זולתך; where there is not only nothing but אלקות; there isn't even a מציאות of אלקות all there is העלם ומהות.
The explanation for this is that even the מציאות of אצילות has some מציאות, as indicated from the idea that רשב"י's ביטול המציאות במהות אלקות דאצילות has "קצת רוממות".
Thus there is a higher level still, where the מציאות (גילוי) אלקות is בטל and only the מהות remains.
This is the ביטול of אין זולתך, where the גילוי ומציאות דאצילות is בטל in a higher אור.
There are two forms for this ביטול:
חכמה  is lower and deeper than the ביטול דכתר: it is lifted up and enchanted by the  אין סוף.
כתר is a higher ביטול but is overwhelming and destroying (the התפשטות). This is called אוכם and כולא קמי' כלא חשיב and שרגא בטיהרא מאי אהני and העדר תפיסת מקום.
But this only removes the מציאות (גילוי) אלקות but not the מהות אלקות.
 
[Page 197].
Four Bittuls (4).
ביטול דאפס בלתיך.
This third Bittul is מבטל not only the מציאות of אור but also it's  מהות because this is not a ביטול of a lower אור to a higher אור but the ביטול of אור in מאור.
Since אור ממאור is ברצון ולא בהיכרח therefore אור in the מאור is מאור.
 
Page 197-8.
Four Bittuls (5). 
Inside.
The Bittul of a lower אור in a higher אור it is only
1) כלא חשיב but that doesn't mean nothing; it means no מציאות וגילוי.
2) העדר תפיסת מקום
3) כשרגא בטיהרא
But אור in מאור is לא ידע and אפס בלתיך.
But even that is ביטול to מאור but not to עצמות.
 
Page 198.
Four Bittuls (6). 
ביטול דמי דומה לך
עצמות relates to נבראים or יש and מאור doesn't.
Accordingly, אור which is higher relates to מאור which is lower, and ישות ונברא which is lower relates to עצמות.
The greater discussion of ביטול במציאות is ביטול from the top down.
עצמות reveals itself in נבראים and is מבטל  them in a kind of way that cannot be in אור.
 
Page 198.
Four Bittuls (7).
הוי'ה existence; and מהוה יש מאין are both in עצמות.
Discussion there is  הוי'ה in עצמות.
This is explianed in קבלה as לשון הוי' פאראן; while in Chassidus this idea is linked to התהוות גשמיות מהעצמות בכל רגע  is עצמות (or at least proof of עצמות).
We suggest that the two are the same.
גשמיות and נבראים are עצמות; as they are בטול מלמעלה למטה to עצמות.
אילו ניתנה רשות לעין לראות העצמות we would see that גשמיות is עצמות ומהות.
 
Page 198.
After discussing all the levels of ביטול until the level of אין עוד which is a ביטול from עצמות which manifests in נבראים (בי"ע) דוקא the Rebbe returns to the discussion of מ"ה וב"ן.
 He explains that this is the advantage of ב"ן and בי"ע that only there can there be the ביטוי of עצמות ממש.
היש הנברא מבטא היש האמיתי.
The Rebbe ties this is to the מאמר משה רבינו: אין עוד- אפילו בחללו של עולם אין עוד.
This class finishes with a conversation with the Talmidim about why the Bittul of the ישות הנברא to עצמות is total to the extent that there is (literally) nothing, but עצמות; while the of אור to מאור is not so complete.
 
Class Sixty Seven.
Page 198- 
 
 
 
 
 
 
 
 
 y